Stage!! - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van cindy havinga - WaarBenJij.nu Stage!! - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van cindy havinga - WaarBenJij.nu

Stage!!

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg cindy

10 Januari 2007 | Indonesië, Yogyakarta

Selamat Siang,

Goedenmiddag dus! :)

We zijn al drie dagen op rij naar de stageschool geweest. Alleen zijn de plannen iets gewijzigd!

Maandag kwamen we op de school aan, het is werkelijk een hele mooie school! Heel kleurrijk, heel anders dan ik me voorgesteld had..
Er zijn twee aparte afdelingen, de kleuterschool en elementery school (groep 3 tot en met 8)
Ook zit er op deze school een playgroup, dat is voor kinderen van een jaar of 3, die nog niet naar de kleuterschool gaan. Soort peuterschool dus!

We verzamelden in een klaslokaal. Daar kwamen alle leerkrachten en hadden we een kennismaking. Het merendeel van de leraren kan geen Engels, dus dat is wel makkelijk..
Nadat we allemaal voorgesteld waren en een klein gesprekje hebben gehad gingen wij met onze 'begeleider' Esfie mee naar een ander lokaal om te bekijken waar de kinderen mee bezig zijn, en wat voor lesboeken ze hebben, qua Engels!

Op zich was het best een leuke dag, maar erg onduidelijk allemaal. We hebben er een hele tijd gezeten, en we hadden allemaal wel wat vragen maar die werden niet echt beantwoord.
De volgende dag (dinsdag) zouden we ons rooster krijgen, en duidelijkheid over de lessen enzo. Zodat we met de voorbereidingen konden beginnen, aan de slag kunnen!

Maar deze dag was al net zo vaag als de vorige.. We waren er inmiddels wel achter dat deze mensen ook niet zo van het op tijd komen zijn! Maandag hadden we eigenlijk om 11 uur afgesproken, werd uiteindelijk 12 uur..
En dinsdag zou om 9 uur beginnen, maar werd gewijzigd naar 7 uur.. Komen we daar aan, beginnen we pas om kwart voor 8 met alles.
Zouden we in NL eens moeten proberen!

Het werd ons wel duidelijk dat het initiatief aan onze kant ligt, ze willen dat we met eigen ideeen komen! Vrij logisch eigenlijk. En voor ons wel fijn, want we hebben ideeen in overvloed!

Vooral na vandaag!
We hadden om 10 uur een afspraak met John, de broer van Peter Smulders (een leraar bij ons op school) hij doet dingen voor de stichting waar deze school toe behoort.
Omdat wij te vroeg waren hebben we eerst de kleuterklassen bekeken, wat erg leuk was want vandaag waren de kinderen voor het eerst sinds de vakantie weer op school.

We kwamen de klassen in en de kinderen keken ons aan, en waren meteen enthousiast. Ze begonnen te lachen, bewegen en te roepen!
Vervolgens kwamen alle kinderen ons om de beurt een handje geven en ons goedemorgen wensen (in het engels!!!) Kleuters.. die kinderen varieren in leeftijd van 4 tot en met 6, ik vond dat erg knap!
Al die kinderen hadden zo'n schattig uniform aan, en zagen er werkelijk uit om op te eten! Ik zou er zo eentje mee naar huis nemen.. :)

Zo zijn we alle 4 de kleutergroepen af gegaan! Erg leuk om te zien!

Vervolgens hadden we het gesprek met John, hij vertelde ons waar de school voor staat, hoe alles hier in zijn werking gaat, en wat de school volgens hem van ons verwacht!
Dit was erg verhelderend!
Er wordt van ons verwacht dat we gedifferentieerd lesgeven en de zelfstandigheid van kinderen bevorderen.
In de huidige manier van onderwijs is er geen verschil tussen zwak, middelmatig en sterk. Het is aan ons om daar verandering in te brengen! Niveaugroepen maken dus!

Echt een uitdagin dus, en ik heb er echt heel veel zin in!
Ook heeft deze school niet echt regels.. Dus ook daar gaan we, iig als wij lesgeven, verandering in brengen! Kinderen hebben namelijk structuur nodig!

Met John hebben we ook gepraat over onze donatie. Omdat de school waar we nu gaan stagelopen erg rijk is, leek het ons overbodig hen nog meer geld te schenken! Vandaar dat we gekozen hebben voor een organisatie uit de stichting. Het is een organisatie die zwangere moslim vrouwen helpt. Zulke vrouwen worden namelijk verstoten uit de familie als ontdekt wordt dat ze zwanger zijn voor het huwelijk. Omdat zulke vrouwen allerlei middelen gebruiken om zelf een 'abortus' te kunnen kweken, is een gehandicapt kind vaak het gevolg. Ook kunnen pasgeboren kinderen te vondeling worden gelegd door deze vrouwen. Deze organisatie is er om voor deze problemen een oplossing te zoeken. Even kort omschreven!

Vrijdag gaan we nog even naar de school om leraren in actie te bekijken, zodat we weten hoe zij lesgeven! En om onze plan van aanpak te laten zien.
We gaan lesgeven in buddygroepen! Uiteraard zit ik bij Jenny :) Dat is namelijk mn buddy hiero!
Wat gegarandeerd staat voor ll, leerzame lol!

Gister na school zijn we dan ook lekker met zijn tweetjes gaan zwemmen...
Nadine en Babette wilden naar de Marapi vulkaan, want volgens de neef van Nadine was die gister erg duidelijk zichtbaar.
Want er was geen bewolking deze dag..
We hadden eigenlijk afgesproken te gaan zwemmen, en daar hadden Jenny en ik erg veel zin in.. dus gingen we niet mee!
Gelukkig maar, want achteraf werd het daaro dus wel bewolkt en hebben ze hem nog niet goed kunnen bekijken..
Erg jammer voor ze!

Wij hadden een mooi hotel uitgekozen om lekker te vertoeven!
Het werd lekker prive zonnen, want er was verder helemaal niemand!
En waar wij waren, was het totaal niet bewolkt.. HEERLIJK DUS!
Na drie uurtjes in de zon gelegen te hebben hadden we het wel gezien..
Nou komt er een heel mooi raadsel voor de slimmerikken onder ons.. (Uitgezonderd Babette, want die is van de troon verstoten!) ;)

Stel, je bent in een lekker warm land (nemen voor het gemak even Indonesie als voorbeeld) en omdat het hier zo warm is loop je dus iedere dag in een hempje en een rok..
Daarmee wil ik dus duidelijk maken dat je armen en benen hier al de nodige zon hebben gezien.
Nou wil je op een dag net als Jenny en ik lekker gaan zonnen..Iedereen weet, zonnen doe je in bikini.. of topless maar dat wordt in dit land niet echt gewaardeerd duss in bikini dus!
Nou komt het raadsel he..

Welk gedeelte van je lichaam zou volgens jullie nu het snelst verbranden?

a) buik
b) borsten (gedeelte ertussen, wat bij mij niet erg veel is maar goed)
c) rug
d) armen
e) benen










FOUT!!!!!
Het goede antwoord is d, armen!
Vraag me niet waarom, maar ik ben het levende bewijs. En ze zijn niet een beetje verbrand.. nee ze zijn net zo rood, als een pas geverfd stopbord!

Naja, je weet wat ze zeggen.. wat rood is wordt bruin!
Weet niet of het een algemeen gezegde is, zal wel niet, maar ik vind van wel!

Wat ik trouwens in mijn andere verhaal vergeten ben te vermelden, heel belangrijk!
Is dat we sinds ons korte verblijf hier, al de gevolgen van 3 natuurrampen hebben gezien!
Namelijk in Pandangaran, Garut en Yogyakarta!

In Pandangaran is een half jaar geleden nog een tsunami geweest. De gevolgen hiervan waren groots! Het was erg aangrijpend om te zien. Volgens mij heb ik daar 1 foto van op mijn site staan. Namelijk die met die graven!
Alle huizen langs de kust waren verwoest, er lag niets dan puin!
Er zijn erg veel mensen gestorven, en van al die mensen waren er ook nog eens honderden waarvan de indentiteit niet bekend is. Vandaar al die graven, op plaats delict!
Ik zal proberen er nog meer foto's van op te zetten, maar dat duurt hier zo tering lang.. en zoals iedereen weet is geduld niet mijn sterkste kant!

In Garut hebben we de gevolgen van een vulkaan uitbarsting gezien. Minder extreem, omdat er geen doden waren. Maar de natuur heeft het flink moeten ontzien!

En in Yogyakarta hebben we de gevolgen van een aardbeving gezien. Huizen die gewoon ingestort zijn.. Met de grond gelijk zijn gemaakt!

Nu maar hopen dat al die natuurrampen zich in dit land niet meer vertonen, want de mensen hier hebben al genoeg te verduren gehad!

Vanavond gaan we lekker met zn 4en uit eten in een Westers restaurantje, want moet zeggen dat ik het Nederlandse eten steeds meer begin te waarderen!
Alles is hier zo pittig.. pff!
Bijna net zo heetgebakend als ikzelf.. ;)

Nou mensen, voorlopig weer even genoeg.
We moeten ook nog eventjes wat lessen gaan voorbereiden want maandag begint de pret echt!

Heb er mega zin in!

Hou jullie op de hoogte..

Daag,

Dikke kus!

  • 10 Januari 2007 - 09:20

    CINDY:

    oh ik ben 1 ding vergeten te vermelden..
    Dis is eventjes voor mijn lieve baasje in NL!
    In dat hotel, waar we gingen zwemmen was ook een klein restaurantje naast het zwembad!
    Jenny en ik dachten, ohh lekker even snacken!
    NIET DUS!!

    Dat vrouwtje dat er werkt was eventjes lunchen, liet de boel voor 20 minuten onbemand achter..

    Hint??!! ;)

  • 10 Januari 2007 - 09:22

    Jou Buddy!:

    He meissie,

    Ik heb ook echt super veel zin om les te gaan geven! Komt helemaal goed, we zullen ze eens wat laten zien! Ik ben blij dat ik jou buddy ben, dat gaat gegarandeerd ll worden ;)

    Dikke kus Jenny

  • 10 Januari 2007 - 09:50

    Janneke :

    Heeey Cin!
    Hoe gaat het met mijn tas???? is ie fijn.. of.... haha verder super leuk verhaal!! Ik ben benieuwd hoe je stageschool je gaat bevallen! Ik w8 weer op je nieuwe verhaal... ga snel de pics bekijken! Liefs Kus

  • 10 Januari 2007 - 10:14

    Sanne V.R:

    Hallo meis,

    leuk om je enthousiaste verhalen te lezen joh. Ik ben wel een beetje jaloers op jullie en ben dan ook benieuwd naar de rest van jullie reis. Veel succes nog met stage en ik hou jullie in de gaten. doe ook de groetjes aan Jenny.

    Liefs Sanne

  • 10 Januari 2007 - 10:38

    Eefje:

    He chick wat n lang verhaal weer.. zal zo ook maar eens ff de foto's gaan bekijken want anders weet k dadelijk nie meer hoe je dr uit ziet! pff heb nu echt n hele saaie vergadering heb me lekker verschuilt achter mijn laptop om jou verhaal ondertussen te lezen :D goed he! haha nou mis je en have fun bij je stage maar dat zal wel goed komen zo te lezen! xxx

  • 10 Januari 2007 - 10:46

    Eefje:

    nou dat was n beetje schraal haha zijn niet echt veel foto's haha maar toch leuk!

  • 10 Januari 2007 - 12:26

    Roy G:

    hej cindy
    ik zie wel dat je het erg naar je zin hebt daar. je typt namelijk leuke verhalen. en ze zijn nog eens lang ook. hahah dan hebben we tenminste veel te lezen en missen we niks he.
    veel plezier nog en ik zie je wel als je terug bent.
    kus roy

  • 10 Januari 2007 - 12:29

    Mama:

    fijn om te horen dat je het goed hebt daar en over het lesgeven maak ik me geen zorgen jullie kunnen wel regels maken ik zal er voor hier ook wel een paar vezinnen maar wil wel wat meer foto,s zien en wat te laat komen betreft ben jij wel gewend je vriendin is ook nooit op tijd verder is hier alles goed je vader zit een paar uur per dag achter de comp muziek te downloden groetjes en xxxxxx

  • 10 Januari 2007 - 13:01

    Tante Wilma:

    Hoi hoi ik ben bly dat je het daar zo naar je zin hebt het had ook anders kunnen zyn he. Ik vind je verhalen leuk en met iedeen zullen julie heuswel komen haha> ik hoop dat jy onze berichtjes net zo graag leest als wy de jouwen ik kyk nu al weer uit naar de volgende!!! nog veel plezier he julie daar. Gr Ike zo ook een keer een lang verhaal. HOUDOE XXXXX

  • 10 Januari 2007 - 13:07

    Dorien:

    nou meid t is weer leuk om te lezen wat je allemaal schrijft. en dat lesgeven dat komt denk ik wel goed met die regels die jullie moeten maken. Zijn mooien fotos die je erop hebt gezet je staat er weer uitdagend op hoor erg mooi alleen die wc bahbah wat goor zeg ben blij dat ik hier een fatsoenlijke wc hebt hoor ,en nu kun je hier pas zien hoe goed wij t hebben met al onze luxe. En dat je zo verbrand bent goed blijven smeren meid ik heb er ervaring mee verbrand namelijk ook altijd ben ook zoon bleekscheet maar je haren zullen wel lekker blond worden als we je straks nog maar herkennen kei blond en heeeel bruin. nou was weer leuk om te lezen alles wat je weer hebt meegemaakt en succes op je stage maar dat komt wel goed. Vond t wel leuk dat ik je de zondag ff vlug op de msn had nou de gr daar en tot de volgende email kusjes van ons doei doei

  • 10 Januari 2007 - 15:16

    Je Vader :

    he witte je verhaalen zijn net zo lang als hier
    maar kun je niet een indonesieer als vrientje aan komen dan kunnen wij ook een keer die kant op kommen voor een week of twee dat is voor ons lang zat ik hoor wel dat het goed gaat met jullie hou ons maar goed op de hoogte
    hier is ook alles goed behalfe het weer maar verschil moet er zijn ik stop er mee want ik krijg kop pijn van die pc tot gouw

  • 10 Januari 2007 - 16:37

    Helge:

    Ha die cindonesie!! :) uhh toch ff een berichtje voor school: jij had die video van talen toch die het weer deed of heb ik dat nu gedroomd? hahaha niet dat ik zo graag over school droom ;) maar kan ik die dan komen halen bij jullie thuis? wanneer zijn jullie pap en mam thuis door de weeks? groetjesss helge

  • 10 Januari 2007 - 16:57

    Lotke:

    duss... nou nou worden drukke weken!! ben benieuwd naar hoe je de stage gaat vinden!! Heel veel succes in ieder geval. En die wc pot...tsjha wat moet ik ervan zeggen...

    xx

  • 10 Januari 2007 - 18:09

    Carla:

    Hoe zo is Babette van haar troon gestoten. Wat is er mis gegaan? wil ik wel graag horen hoor.
    moeder van Babette

  • 10 Januari 2007 - 18:21

    Suuske:

    heej zonverbrand bruin, blond moppie van me :D

    weer een heel verhaal hihi ik lach me dood om die strakke acties van jou :D

    lijkt me inderdaad zeer indrukwekkend om te zien daar waar die tsunami geweest is en dan al die graven en puinhoop wat er nog allemaal van over is.
    gelukkig laat tsu van oompie minder schade achter :D

    maare wanne coole plee man die wil ik ok ons nieuwe huis :D :D :D
    kunde gij der eene meej brenge veur men? :D :D :D
    wens je veel succes en sterkte met de kijnder!!!
    leer ze maar eens wat ik je allemaal geleerd heb :D :D :D :D :D :D

    leuke blog en leuke foto's je staat er florisant bij :D
    dikke kuss suuske

    ps volgens mij heeft nadine het smsje nu wel gehad :D

  • 10 Januari 2007 - 20:29

    Nadine:

    echt cin, wat een verhaal....ik lees ze van jullie allemaal...alleen op iedereen iets terug typen elke keer jah daar heb ik ook geen tijd voor want ook hier gaat het leven door dus...druk druk druk...Morgen de eerste vergadering ik ben benieuwd wat ik ervan bak zonder jullie 4 erbij :S :S Nou meis, veel plezier en laat ze een leerzaam poepie ruiken op stage daar!!

    Dikke kus

  • 10 Januari 2007 - 21:25

    Sjan:

    hallo
    weer een heel verhaal leuk om het te lezen foto's zijn ook mooi de wc vindt ik wel mee vallen had het anders voor gesteld maar ik ben een beetje dom heeeee
    nou veel succes met de school maar als jij de regels mag maken dan komt het wel goed
    veel succes tot de volgende e-mail
    groetjes sjan en herman xxxxxxxxxx

  • 10 Januari 2007 - 22:26

    Anne Kuijs:

    Hey Cindy,

    Wat super leuk om te lezen hoe jullie het hebben op Teruna Bangsa!!! Het is echt erg onwerkelijk dat wij er vorig jaar nog waren... Jaaa dit bericht gaat niet alleen over mij zelf hoor, maar wil je iedereen de groeten doen??? Vooral John en Esfie en Pak Emor!!! Ik ben errrg benieuwd hoe het verder gaat met jullie..... Ga je site trouw volgen!!

    Tot later,

    xx Anne.

  • 11 Januari 2007 - 10:54

    Sabine:

    Hee cin
    Al lekkere mannnen gezien of is dat er niet bij daar?
    ik moet wel erg lachen om je verhalen joh. Zo hoeven we je humor toch niet helemaal te missen.
    Geniet ervan daar!
    kus
    Sab

  • 26 Januari 2007 - 14:57

    Nard Van Veghel:

    Hè Cindy
    Zo tezien gaat het lekker daar.Lekkeroverwinteren.
    zonnen,zwemmen,luiwezen .
    De conditie zal er wel op achteruit gaan voor het tennis.Geniet er nog maar van. het weer hier is niet alles.Nog een hele leuke tijd .

    Nard+Bernadet+Thom+Jeroen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Yogyakarta

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Maart 2007

Home Sweet Home

16 Maart 2007

Ter land, ter zee en in de lucht!

09 Maart 2007

BAGUS!!!!!!!!

28 Februari 2007

Hey Ho, Let's Go!

23 Februari 2007

Carnaval, Godverdomme, Spice up your life!
cindy

Actief sinds 01 Nov. 2006
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 25013

Voorgaande reizen:

29 December 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: